Yndlingslegetøj?
I mange børnefamilier er tabletten eller smartphonen blevet det mest brugte stykke legetøj, og dit barn kan efterhånden lave rigtig mange ting med den ene lille dims: se film, lytte til musik, spille spil, tegne, snakke med venner og familie, fotografere, optage videoer, læse bøger, lægge puslespil, lære at regne, finde oplysninger og mange flere sjove og gode ting.
Tabletten og smartphonen er fantastiske underholdningsmaskiner, og så fylder de uendelig lidt, sviner overhovedet ikke og er meget lettere at rydde op efter end musikinstrumenter, puslespil, maling, bøger, klodser, bondedyr, pensler, sakse, lim og papir. Og så sidder dit barn helt stille, mens han/hun bruger den. Det er en stor fordel, hvis man fx er på restaurant.
- I 2014 blev tabletten først og fremmest brugt til spil, men nu er særligt YouTube blevet et stort hit. De 3-6-årige brugte i 2016 mere end 2½ gange så meget tid på at se videoindhold på tabletten som i 2014.
- Hvilke holdninger har du til dit barns skærmbrug?
Hvad skal vi tro på?
Vi har mange grunde til at være begejstrede for de nye opfindelser, men mindst lige så mange til at være bekymrede. Udviklingen er gået lynende hurtigt, og vi ved så uendelig lidt om, hvad vores stadigt større brug af elektroniske medier kommer til at betyde for både børn og voksne og den måde, vi er sammen på i fremtidens familie.
Forskere og eksperter står i kø med undersøgelser, der den ene dag viser, at computerspil gør små drenge til voldelige monstre, og den næste fortæller hvordan spillene er fantastiske til at udvikle børns kreativitet og rumlige intelligens og styrke dem i deres sociale relationer.
Snart viser amerikanske undersøgelser, at lyset fra en smartphone eller tablet før sengetid forringer søvnen og øger risikoen for hjertesygdomme, nedsat immunforsvar og diabetes, og få år efter viser en svensk sammenlignende undersøgelse at lyset fra smartphones eller tablets ikke påvirker os anderledes end alt andet elektrisk lys før sengetid.
Men nogle ting ved man dog med relativ stor sikkerhed, og dem kan du læse om her …
Fx disse fakta:
I 2016
- har 95 % af alle 3-6-årige adgang til en tablet i hjemmet, og samme aldersgruppe har typisk også adgang til en computer eller tablet i vuggestuen eller børnehaven.
- Af alle elektroniske medier vil halvdelen af de 3-6-årige nødigst undvære tabletten.
- brugte 3-6-årige i gennemsnit 1 t og 37 min. om dagen med en skærm.
- 7-12-årige brugte 3 t og 10 min. om dagen med en skærm.
Kan forskelle i hjernens udvikling tilskrives skærme – eller …
Amerikanske forskere har i et videnskabeligt studie fundet kobling mellem forskelligheder i hjernens udvikling og skærmbrug hos børn i alderen 3-5 år. Forskerne peger på, at det kan være de aktiviteter, der IKKE sker for barnet bag skærmen, som kan være en del af forklaringen. I USA anbefaler foreningen af børnelæger i øvrigt, at børn ikke skal bruge skærm, før de er 1½ år gamle, og at børn 2-5 år maksimalt bør være bag skærmen 1 time i døgnet.
Kilder:
Medieudviklingen 2016 – DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes forbrug af elektroniske medier.
Notat “Kortlægning af viden om opdragelse – Familietid, hverdagsliv, pligter og ansvar” (2018) af Karen Margrethe Dahl og Mai Heide Ottesen
Czeisler, Charles A, “Perspective: Casting light on sleep deficiency”, Nature (2013), DOI:10.1038
Videnskab. dk: Forskere finder kobling mellem skærmbrug og hjerneforskelle blandt børn. 2020.