Mens nogle forældre er hårdt spændt for med børnene hjemme, er der bedsteforældre og andre nære relationer til børnene, der higer efter at være sammen med dem. Artiklen her er skrevet særligt til bedsteforældre og andre, der savner at være sammen med et barn, de føler sig nært forbunden med.
Vi vil i dagens legeartikel komme med ideer til, hvordan du som bedsteforælder, moster, onkel, tidligere nabo eller noget helt femte, kan lege med og aktivere børnene på fjerndistance med skærmen som hjælpemiddel. For læsbarhedens skyld tager vi udgangspunkt i eksemplet med en bedsteforælder.
Børn på 0-2 år
Børn i denne alder er sædvanligvis for små til, at de selvstændigt kan kommunikere med andre digitalt. En voksen i barnets nærhed må muligvis assistere.
Når det lille barn kender den voksne ’nære’ godt, så vil det sikkert blive glad for at se et kendt ansigt på skærmen af en telefon, tablet eller computer. Alt efter barnets alder og udvikling vil det vække begejstring fx at vinke, pege på næsen, lave sjove lyde, eller hvad I nu sædvanligvis har sammen, når I kommunikerer med hinanden. Hvis der er sange, som I plejer at synge, en bog I ’læser’ sammen tit, så kan afsættet også tages der. Det kunne være en sang med fagter, der kan synges sammen.
Med lidt planlægning kan du via skærmen vise barnet nye ting. Inden du gør det, må du sørge for, at barnet har fået den samme ting, så I kan kigge på den samtidig. Det behøver ikke at være store ting, men det kan være at blæse sæbebobler, at lege med modellervoks (se evt. vores opskrift i artiklen her) og den slags. Det kan også være en ny pegebog, som I kigger i på samme tid, mens I via skærmen kan kommunikere om det I ser. Hvis det er muligt at barnet sidder, så det kan røre ved tingene (det gælder ikke sæbeboblerne – dem står du nok for solo), så kan det måske blive få minutter, hvor barnets forældre kan få en kærkommen pause til at lave noget andet.
Du kan sikkert få flere idéer til kommunikationen, ved brug af lidt fantasi og kreativ sans.
Børn på 3-5 år
En del børn i denne alder kan måske kommunikere alene via skærmen. Det kan også være, at barnet endnu ikke kan være så selvforvaltende. En af barnets forældre må måske assistere.
Der er virkelig mange muligheder for at gøre noget sammen, når I sidder foran hver sin skærm. Hvis du har planlagt det sammen med barnets/børnenes voksne, så kan I fx spise morgenmad sammen. Du kan som bedsteforælder betragte et eller flere børn. De ser på dig og det du laver – og du ser på dem. Det er en god idé at tage udgangspunkt i det nære, du kan se. Du kan fx sige: ”Er det dejlig havregrød?”, ”Har du fået smørklat i?”, ”Er den varm?” mv. Det vil helt sikkert kunne få gang i en samtale. Der skal være god tid til at lytte, og til at barnet i den anden ende kan svare med alt det, det oplever og tænker.
Hvis barnet har prøvet den slags kommunikation før, kan de måske selv holde telefonen, så du via kameraet kan se, hvad der lige nu er i fokus for barnet. Det kan være en leg, eller noget andet, som barnet er optaget af lige her og nu. Hvis det er muligt, kan I måske lave noget sammen fx ”hindbærmarmelade med virtuel instruktion”. Barnet og barnet forælder laver hindbærmarmeladen, mens du instruerer (se opskrift i vores artikel om at have børn med i køkkenet).
Det kunne også være dekoration af påskeæg, der snart er aktuelt. Her må du sørge for, at der er remedier hos barnet, så det kan lade sig gøre – og at du også selv har det samme materiale, så I kan gøre det samtidig. En anden mulighed er at lege med hånddukker. Det kan være et par gamle strømper, der har fået øjne, næse og mund og lidt anden dekoration, du selv finder på. Hånddukkerne kan optræde med mange sjove ting, og måske er det barnet, der digter handlingen?
Du kan være ”lynafleder”
Der vil opstå mange konflikter med børnene, når familierne er tæt sammen i så lang tid. Hvis du har talent for det, kan du måske hjælpe lidt til, hvis humøret er på nulpunktet. Via skærmen kan du fx sige: ”Jeg kan se du er rigtig sur/vred/ked af det”, eller hvad det nu er. Og ”Fortæl mig, hvad der er sket”. Bare at få luft for frustrationerne kan måske lette på stemningen hos barnet.
Lad barnet fortælle og giv tid, indtil der ikke er mere at sige om dét, der er miseren. Du kan bede kan bede om uddybning af det, der er svært at forstå. Det er afgørende, at du afholder dig helt fra at tage parti og på den måde blande dig, hvis det fx er en konflikt mellem barnet og forældrene eller med andre børn, der også er til stede. I stedet kan du spørge, om barnet selv har ideer til, hvordan situationen kan løses. Og når ideerne kommer, så kan du fx spørge ”Har du talt med far/mor/storesøster om det?”, ”Hvad tænker du, de vil synes om dit forslag?”. Eller ”Nå, du tænker, at det synes de ikke, du må. Kan du få en idé, som du tror, de vil blive glade for?”.
Når I har talt om det, barnet er optaget af, kan du hjælpe med at løfte stemningen igen. Du kan fx sige ”Godt du fortalte mig om xxx. Ved du hvad, jeg fik lyst til at synge en sang med dig/læse en bog/fortælle om engang da …. Vil du gerne det?” Med lidt kreativitet kan du måske ændre barnets humør til det bedre.
- Bedste, onkel, eller hvem det nu er, skal kunne betjene programmet (måske barnets forældre kan assistere i en stille aftentime)
- Børn på fx 3-4 år skal måske træne i at betjene programmet selv (måske kan barnets forældre assistere i begyndelsen)
- Det er godt at aftale hvad I vil fokusere på. Til en start er der behov for at en af barnets forældre hjælper til
- Nogle af aktiviteterne kræver forberedelse. Aftal med hinanden, hvem der gør hvad, og hvornår I forsøger at få forbindelse med hinanden
- Nogle aktiviteter kræver også, at der er nogle ting både du og barnet har derhjemme, fx hvis I vil lave noget i køkkenet, eller der er historier, I vil se på sammen osv.
- Det er godt at tage udgangspunkt i, hvor barnet har sin interesse
- Lyt til det, barnet fortæller. Se på det, barnet viser frem. Og giv tid til, at barnet taler færdigt
- Spørg interesseret til det, du ser. Fx ”Waw, du har en spiderman-bluse på, er den ny?”
- Hvis du ikke kan se det, som barnet viser, så prøv om I kan samarbejde, så du kan få øje på det.
- Hvis det handler om konflikter, sure, vrede og ulykkelige børn, så er det vigtigt, at du lader være med at tage parti eller blande dig direkte. Det vil kun gøre ondt værre.
Barnet på 5+
Børn i hjemmeskole har nok at gøre i disse dage med at følge med i skolearbejdet, samtidig med, at de voksne, der er sammen med barnet derhjemme, typisk også er på arbejde. Måske kan du som bedsteforælder hjælpe. Spørg gerne barnets forældre, hvad de tænker, kunne være en aflastning for dem. Måske kan du hjælpe med lektielæsningen?
Det kunne også være underholdning, fx læse historier for børnene, eller fortælle om dengang du selv var barn. Eller spændende oplevelser, som interesserer. Det kan også være historier, man selv finder på, der vil bringe lidt adspredelse. Inden historierne eller oplæsningen begynder, kan du foreslå, at tilhørerne sætter eller lægger sig et sted, hvor der er dejligt at være. Måske kan du læse en godnathistorie på et aftalt tidspunkt hver dag, lave gættekonkurrencer, med forberedte spørgsmål, lege 20 spørgsmål til professoren osv.
En sjov opgave, du kan give barnet, kunne være at lave en film, som viser, hvad de bedst kan lide at lave lige nu. Det kan også være ”klæd dig ud og tag fotos – så bedste kan se dem sammen med dig i morgen”, eller ”lav en hjemmelavet sang og syng den for bedste i morgen” osv.
God fornøjelse!