Nu er det endelig weekend, men måske bærer hjemmet præg af, at I har været flere og mere hjemme end sædvanligt? Fortvivl ej – i dag kommer sundhedsplejersken.dk med idéer til, hvordan du kan inddrage dit barn i praktiske gøremål og gøre dem mere legende. Kvalitetstid behøver nemlig ikke at betyde, at du som forælder sætter alt andet til side til fordel for, hvad vi almindeligvis forbinder med leg og sjov for børn.
Et barn i vuggestue- eller børnehavealderen er for lille til selv at have faste pligter i hjemmet, men det er en god idé at inddrage børnene i de daglige huslige aktiviteter. Du kan opfordre dit barn til at hjælpe dig med at dække bord, feje, vande blomster, luge ukrudt, putte i opvaskemaskine osv. Det vil fra en tidlig alder styrke dit barns oplevelse af at være en vigtig del af fællesskabet, og vænne barnet til, at i en familie hjælper man hinanden med de opgaver, der er. Små børn har ofte stor appetit på at ”hjælpe” de voksne og være med til alt det, mor eller far skal.
Barnet på 0-3 år
Puttekasser på børneværelset! Det lille barn elsker at stable, vælte, ordne og putte ned i. Trænger børneværelset til en omgang oprydning? I er vist ikke alene om den oplevelse, at legetøjet ligger i én pærevælling alle vegne.
Du kan, sammen med barnet, tage billeder af fx klodserne, dyrene, køkkenudstyret, og hvad dit barn ellers har af legetøj. Det kan give anledning til en god snak om, hvilket legetøj, der er sjovt at lege med lige nu, og hvad det eventuelt har mistet interessen for. Print billederne ud og sæt dem på de kasser, skuffer og kurve, som legetøjet skal bo i. Hvis du kan laminere dem, holder de længere, og ellers kan det også have god effekt at pakke billederne ind i transparent tape eller plastiklommer. Nu kan barnet se på kasserne, hvor legetøjet skal hen, så man kan finde det næste gang, det skal leges med.
Det kan være, at I vender bunden i vejret på en kasse ad gangen, og ser hvad der er i. Det vil helt sikkert vække begejstring hos dit barn – især hvis det larmer. Det kan også være, I arrangerer legetøjet på en lang række, der bugter sig som en slange. Når I har fået overblik over legetøjet, kan du finde på forskellige sjove måder, at få det til at gå op i de rette kasser og beholdere på. Måske kan alle klodserne flyve, dyrene sige højlydte lyde undervejs, eller de røde, blå, grønne ting skal i kasserne først. Det legetøj, som barnet ikke er interesseret i for tiden, eller som mangler noget, I ikke lige kan finde, kan du med fordel pakke væk på loftet, i kælderen, oven på et skab, eller et andet sted uden for synsvidde for barnet. Det vil være næsten som at få nyt, når I en dag finder det frem fra gemmerne igen.
Måske er der noget, der trænger til en fugtig klud? Det vil dit barn garanteret også rigtig gerne være med til. Få ting er så sjovt for det lille barn som at lege med vand. Find på sjove måder at give legetøjet en vask på. Nogle ting kan måske komme i en balje vand i børnehøjde på badeværelset. Andre ting kan komme i vaskemaskinen, hvor barnet kan følge med gennem lugen, når bamse får en ordentlig rutchetur.
I kan også prøve:
Det kan være køkkenlåger, døre eller andre flader også ”trænger til rengøring”? Måske har du en lille tom sprayflaske efter rengøringsmiddel eller lignende, der kan fyldes en smule vand i. Husk at skylle den grundigt, inden du fylder vand i til barnet. Det er sjovt for dit barn at ”gøre rent” med sprøjte og klud – alternativt bare en klud eller svamp med vand – vær forberedt på, at det kan sjaske mere end det rengør, så udvælg gerne et begrænset område, som barnet må vaske, mens du eventuelt ordner anden rengøring.
Nu vi er i køkkenet, kan du måske nå at ordne andre ting, mens barnet er beskæftiget med at ”hjælpe til”. En god leg, som kan underholde barnet et stykke tid, er at hjælpe med at rydde op fx i alle lågene. Læg tomme madkasser, plastikflasker, små glas fra oliven og lignende, æsker og skåle i én bunke og alle lågene, der passer til, i en anden. Hvor mon alle lågene hører til? Kunne dit barn ikke hjælpe dig med det?
- Det styrker dit barns selvværd og ansvarsfølelse at deltage i de huslige opgaver med mor og far og på den måde mærke, at det er betydningsfuldt for fællesskabet i familien
- Fra barnet er ca. 3 år, afhængigt af dit barns individuelle udvikling, kan det fx hjælpe med at rydde sine egne ting af bordet, når I har spist. Det vil styrke barnets selvtillid at blive opmuntret til at ”vi hjælper hinanden” og mestre en opgave, det bliver stillet.
- De praktiske gøremål med mor eller far er for barnet lystbetonet og skal leges ind. Det er vigtigt, at du sørger for den gode stemning undervejs og tænker på ikke at rette for meget på barnet.
Barnet på 4-6 år
Oprydning i klædeskabet! Der har måske også hobet sig noget vasketøj op, der skal ordnes eller lægges væk. Lad dit barn hjælpe dig med at putte i vaskemaskinen og med at folde det rene tøj sammen, fx viskestykker og håndklæder, barnet kan folde hen over spisebordet.
Bagefter kan I gå på opdagelse i klædeskabet og måske skabe lidt mere plads til det rene tøj. Vi går mod lunere tider, der kalder på færre varme sweatre, og der er sikkert tøj, som dit barn er vokset fra? Inddrag dit barn i sorteringen på en sjov måde. Det kunne fx være et spontant modeshow på en ”catwalk” i stuen. Jo flere i familien, der kan deltage, jo sjovere. Det tøj, I af forskellige grunde ikke skal bruge mere, kan I sortere i poser til genbrug eller videregivelse til familie, venner, eller hvad der nu passer til jer. Vær opmærksom på, at mange genbrugsbutikker og -containere som så mange andre holder lukket for tiden, så sæt det til side derhjemme til coronaen er lettet.
Har barnet eller andre i husstanden tøj, der er i for dårlig stand til direkte genbrug, er det rigtig godt. Det kan nemlig give anledning til en super sjov leg, hvor du ved hjælp af en saks fremtryller spændende udklædningstøj af stoffet. Med lidt fantasi og kreativitet har I snart jeres egne superheltemasker og kapper, eller andet eventyrligt. Når I er blevet trætte af at lege med det, kan det afleveres til tekstilfibergenbrug i de samme containere, der tager imod det øvrige tøj.
I kan også prøve:
Lad barnet være med til at lave aftensmad. Findes der nogen ret, hvor gulerødder, agurkestave og snittet peberfrugt ikke er oplagt tilbehør? Nej vel? Særligt ikke, når det giver dit barn lejlighed til at øve sig med en børnevenlig grøntsagsskræller, der bruges i udadgående bevægelser fra barnet og med en grøntsagskniv, der selvfølgelig ikke er spids, men passende skarp. Fingrene bagved knivsbladet og godt fat om håndtaget.
Det kan også være, I skal have pasta, ris eller lignende. Du kan afmåle mængden i en skål og lade barnet hælde det i gryden. Sammen kan I sætte et ur og kigge på tallene til den passende kogetid. Borddækningen vil sikkert også være en sjov og vigtig opgave at udføre for dit barn.
Det er naturligvis ikke al ”hjælp” fra dit barn, der er en egentlig hjælp for dig i øjeblikket. Men måske giver det dig mulighed for at nå nogle praktiske ting, samtidig med at du er sammen med dit barn på en udviklende måde. Det er en god investering i dit barn og i familielivet, og du kan glæde dig over den stolthed, det helt sikkert vil føle over at have været med til fx madlavningen.
God lege- og “arbejds”-lyst!