Dine to børn gynger i en hængekøje. Lillesøster på fire år begynder at græde. Hun siger, at storesøster på syv år skubber. Så bliver storesøster også ked af det og giver sig til at græde. Du har ikke set, hvad der er sket. Så hvordan skal du egentlig lige løse den?
Du kan nemt komme til at reagere på en sådan situation ved at skælde storesøster ud. Også selvom du ikke med egne øjne har observeret, hvad der er foregået. Hvis du vælger at skælde ud, kan dit barn let komme til at identificere sig med din negative opfattelse. Og hvis du ofte skælder ud, kan barnet opbygge en historie om, at jeg er forkert og uartig. Og så bliver det gradvist den selvopfattelse dit barn vil komme til at leve op til fremover. Så hvis du er i tvivl om, hvad der skete, så vælg altid at tilskrive dit barn gode hensigter.
Sådan kan du fremme barnets positive opfattelse af sig selv
Inden du griber ind, kan du øve dig i at stille spørgsmål som: Hvordan kan jeg anerkende den situation mit barn står i? Hvordan kan jeg vise, at jeg forstår mit barns følelser? Hvordan kan vi i fællesskab finde en vej ud af konflikten? Derved kan du fremme dit barns oplevelse af, at det bliver set for det gode, som det gør – eller har til hensigt at gøre.
Måske bare en misforståelse
I stedet for din første indskydelse om at skælde storesøster ud, kunne du vælge at sige: ”Det kan være svært at være to på gyngen. Man kan let komme til at ramme hinanden. Måske forsøgte du at give plads til lillesøster og så misforstod hun det bare. Det er rigtig ærgerligt at blive misforstået af nogen, når man egentlig forsøger at gøre det godt for dem. Hvem ved, måske forsøgte lillesøster også at give plads til dig, uden du vidste det?”
Sæt lys på den gode intention
Når du vælger at sætte kikkerten for det gode øje, styrker du dit barns positive selvopfattelse: Mor lagde mærke til, at jeg gjorde mig umage for at få det til at fungere. Det vigtige for dit barn er, at du hjælper det til at forstå dets handlinger. Gerne med en positiv drejning, således at det får en oplevelse af at blive set for sin gode hensigt.
Børn vil gerne leve op til positive forventninger
Børn holder også meget af at blive inddraget. De vil være med til at skabe den gode stemning, i stedet for bare at få at vide, hvad de skal gøre – eller endnu værre – ikke skal gøre.
Du kan fx inddrage storesøster ved at spørge: ”Hvordan kan du vise lillesøster, at du gerne vil give plads til hende?” Dermed giver du dit barn mulighed for at medvirke til en løsning på konflikten.
Fremover, når dit barn står i en lignende konflikt, vil det måske tænke: ”Jeg er god til at gøre mig umage for at få tingene til at fungere”.
At blive anerkendt for sin positive hensigt
Hvis dit barn bliver opfattet positivt, er det det, som det tager med sig. Hvis dit barn bliver opfattet negativt, er det det, der følger det fremover i livet.
For at dit barn kan tilegne sig ny viden og udvikle sig, har det brug for at opleve, at det er noget værd. Derfor er dine positive forventninger til dine børn af afgørende betydning.
Kilder:
”Mere anerkendelse i børnehøjde”. Redaktører Berit Hertz og Frank Iversen. Dansk psykologisk Forlag. 2007.
”Anerkendelse i børnehøjde”. Redaktører Berit Hertz og Frank Iversen. Dansk psykologisk Forlag. 2004.
“Opdragelse med hjertet: om udvikling og konflikter med små børn” af Else Guldager og Annette Tholstrup, Børnerådet, Komiteen for Sundhedsoplysning, 5. udg., 2010.