Forberedelserne er en del af turen
Den nærliggende park er langt nok væk til en lille telttur. Husk lige at undersøge, om det er OK at slå et børnetelt op i nogle timer. Er der fx en parkbetjent eller nogle der går og ordner græs mv., så kan du spørge dem, om det er i orden. Når du er sikker på stedet, og det er en eller to dage før, så inddrager du dit barn. Du fortæller, at I skal på telttur i morgen, når I har spist morgenmad.
Det skal vi huske
I kan snakke om, hvad man kan få brug for. Hold dig til de helt nære ting. En bog til at læse i for eksempel. Inddrag barnet eller børnene – du kan fx spørge: ”Er der andet, du synes kunne være dejligt at have med?” ”Hvad skal vi spise og drikke?” Det er rigtig godt at være konkret – Kunne du tænke dig noget frugt? Noget grønt? Noget brød? osv. Du kan også selv huske en overraskelse, som barnet måske ikke kender til. Et legeredskab der egner sig til udeliv (fx en ny bold eller hvad du selv synes er sjovt). Du kan evt. lave en liste så du ikke glemmer noget væsentligt.
Venskab
Det er også klogt at tænke på, om der er en kammerat, barnet kunne tænke sig at have med på udflugten. Det kan være en fra institutionen, fra jeres vennekreds eller en barnet måske leger med derhjemme. Lad det være barnets drivkraft og lyst til, hvem det kan være, der bestemmer valget. Spørg så den udvalgte kammeret (først far eller mor) om det er en mulighed. Måske har du lyst til – hvis det er muligt – at barnet tager sin far eller mor med.
Det bliver udflugtsdag
Du har nok forberedt, at du har alt det, I skal have med. Så skal tasken pakkes. Inddrag igen barnet, det er godt, at det ikke bliver alt for langtrukket. Barnet er nok ved at være utålmodigt for at komme af sted. Med pakket telt, mad, drikkevarer og legeting drager I af sted. Måske kan I bare tage af sted til fods, fordi stedet ligger tæt på. Det kan også være, I kører i bus eller bil hen til det udvalgte sted.
I slår jer ned
Så kommer I til det udvalgte sted med jeres telt, og hvad I ellers har valgt at have med. Så skal I finde et godt sted at være. Inddrag børnene – ”Her henne ved træerne er dejligt med læ, skulle det ikke være her?” ”Eller er det bedre her i det åbne, så du (henvendt til barnet) lige kan spurte af sted?” ”Skal her være fuld sol eller skygge?” osv. Igen – træk det ikke for længe ud. Byg på dit barns ideer, men ikke ubetinget. Hvis barnet fx foreslår et sted, hvor der er en stor ulempe, som I kommer til at lide med hele dagen (en stikkende sol fx). Så går du ind og skærer igennem. ”Jeg kan godt se, det er dejligt med solen. Men vi bliver stegt her hele dagen. Jeg foreslår, at vi sætter teltet…..”.
- Planlægning er væsentlig
- Et godt udgangspunkt er barnets ideer og tempo
- Det er den voksne der lægger rammerne
- En tur i nærområdet er overskuelig for barnet
- Det er udviklende for barnet at være med i alt fra overvejelser til realisering
Samvær og leg
Sådan en dag går ofte meget roligt. Lad barnets lyst til aktiviteter bestemme. Og er der mere end et barn, så er det godt at lade ungerne være i fred i teltet, så længe de har det dejligt. Du kan så selv læse, høre radio, snakke i mobiltelefon eller hvad du nu selv har lyst til.
Læsestof til inspiration:
Grethe Krag-Müller: Ka´selv – vil selv. Aschehoug 2003