Måske finder I legetøj, der næsten er glemt, som kommer frem og bliver brugt igen. Og så kan der startes nye sjove og spændende lege. Det gode gamle puslespil, der er røget ind bag de andre ting på reolen, kommer måske frem, eller dukken, der ikke bliver leget så meget med for tiden, den bliver yndlingsdukke igen for en tid.
Den måde børneværelset eller legekrogen er indrettet på, har stor betydning for, hvor meget det inspirerer til leg.
Måske er der behov for at sortere ud i legetøjet. Pakke noget af det væk, som ikke bruges mere og måske give det væk, så det kan gøre gavn hos nogen, der har brug for det. Måske skal I lede efter brikker, der mangler til et spil eller puslespil, eller der er specielle klodser til figurer, biler mv., som er en forudsætning for, at man kan lege med legetøjet.
Det kan være legetøjet har behov for en vask- eller aftørring. Og udluftning og rengøring er altid en god ide det sted, hvor børnene leger. Det er en også lejlighed til at lære de lidt ældre børn om hygiejne i disse corona-tider. Netop nu hvor medierne er fyldt med historier om sygdom og alt det, der kan ske. At vaske hænder og gøre rent, hvor barnet leger sammen med de voksne, det lærer barnet at der også er noget, det selv kan gøre. Brug det som en leg – giv tid til det – i mindre overskuelige bidder, som passer til dit barns modenhed og hvad det har lyst til.
Barnet på 0 -3 år
Er der noget de yngste børn elsker mere end vand? og at sjaske og pjaske? Dit barn kan være med til at vaske legetøjet, mens det sidder i et babybadekar. Det kan få en lille klud til at gnide med. Du må sikkert også væbne dig selv, så du kan klare at blive våd. Når både barn og legetøj er vasket, så skal der tørres og sorteres. Måske kom der mere orden på legetøjet? Så begynder næste trin.
Har dit barn sprog, kan du snakke med det om legetøjet. I kan gå på opdagelse i legekrogen og snakke om, hvordan legetøjet bliver brugt til leg. Du kan fx prøve at tale med lidt med dit barn om leg og legetøj. Du kan fx spørge: ”Hvad kan du bedst kan lide at lege med?” – ”Er der noget andet, du også synes godt om, når du leger?” – ”Hvad leger du ikke med mere?”
Så kan I snakke lidt om, hvad der er sjove lege med det legetøj, I står med i hænderne. Spørgsmålene er selvfølgelig kun til inspiration.
Og så du kan foreslå, at I begynder at lege det, som dit barn syntes er sjovt og har lyst til lige nu.
Barnet på 4-5 år
Du kan invitere dit barn til at lege ved at gøre ligesom børnene gør, når de leger med hinanden. Du kan spørge, om det har lyst til at lege. Hvis det har lyst at lege med dig, så kan I gå i gang. I kan aftale, hvad I har lyst til at lege med, og hvad I skal lege.
Og så begynder legen …
Bagefter kan I snakke om, hvad dit barn er glad for at lege for eksempel i børnehaven, og hvad det er glad for at lege med. Mange børn syntes, det er sjovt at tale om. Og det kan blive samtaler, der er meget anderledes end dem, I er vant til. Samtaler helt på barnets betingelser.
I kan også snakke, om hvordan barnet kunne ønske sig, at legestedet skal være indrettet. Måske kan I bruge coronatiden til at lege indretningsarkitekt, og måske er der overskud til at indføre forbedringer, så det bliver mere legevenligt. Det kan bare være små ting som at flytte rundt på nogle få ting. Det behøver ikke at betyde, at malerkosten skal frem!
Det vigtigste er, at der bliver leget!
Den vigtige leg.
I legen udvikler dit barn:- Tænkning og fantasi. Det skal løse de mange udfordringer, der opstår under legen. Fx mangler der et hus? Så må det jo finde på løsninger fx ved at vedtage, at en skotøjsæske er et hus.
- Selvkontrol og selvregulering. Det lærer at lytte til andre og måske holde følelser tilbage, når det skal indgå aftaler med dem, det leger sammen med. Og det skal overholde de aftaler og regler, der er i legen.
- Sprog. Når dit barn fortæller om tanker, fantasier om hvad de enkelte gør, hvad der så mere sker i legen, og hvor barnet placerer sig i legeuniverset.
- Sociale kompetencer. Når det aftaler hvad legen skal handle om, fordeler roller og aftaler regler om, hvordan legen skal foregå og tager hensyn til hinanden. Der skal både forhandlinger til, og der skal løses konflikter.
- Motorik. Når det fx bygger tårne, som ikke må vælte, det leger fangelege, balancerer, spiller bold, gynger, klatrer og masser af andre ting.
Barnet på 5+
I kan tale om hvad dit barn godt kan tænke sig bliver ændret, så børneværelset eller ’barnets sted’ bliver bedre indrettet til leg. Både når dit barn leger alene, og når det leger sammen med kammeraterne. I kan fx sammen eksperimentere med, hvordan dit barn kunne tænke sig, at det skal være. Hvad har dit barn lyst til? I kan lave en tegning af det sted, I gerne vil indrette. I kan klippe møbler og andre ting ud som små brikker og farve dem, så de kan flyttes rundt. Når indretningsarkitekten har været i gang med tegning og modeller, og I har flyttet om … Så er det tid til at prøve ommøbleringen i virkeligheden, ved selv lege sammen i et anderledes rum og med det legetøj, der allerede findes.
God legelyst!