Kære fagpanel,
Jeg er mor til tre dejlige drenge. Den store er 11, den mellemste er 8 og så har vi en efternøler der snart er 2,5 år gammel. Mit spørgsmål gælder den yngste dreng.
Vores yngste søn er helt klart lidt anderledes end flertallet af andre børn. For de første virker han uinteresseret i at begynde at tale. Han har en lille håndfuld ord (mamma, pappa, is, nei, hei), men han bruger dem sjældent.
Han er en viljestærk lille dreng, men han bliver sjældent vred eller frustreret, og vi har stort set aldrig problemer med at forstå, hvad han vil. Han peger og rækker efter ting, griber os i hånden og trækker os med – enten fordi vi skal hjælpe ham, eller fordi han vil, at vi eller brødrene skal se på noget, der har fanget hans interesse. Han klatrer op på sin stol eller går ud i køkkenet når han er sulten, etc.
Vi har ikke problemer med at læse ham overhovedet, og han er for det meste glad og tilfreds. Han kysser og krammer og leger med os, sender legende blikke når han vil, vi skal springe efter ham etc. På den måde er han social og deltager i familien på trods af det manglende sprog.
Alligevel er vi bekymrede, fordi det kan være sværere for pædagoger etc. at forstå, at han ikke skravler løs som andre børn på den alder – og de bliver usikre på ham, og vil have ham til at passe ind i “skemaet”. Vi synes også det havde været praktisk, hvis han ville vise lidt mere interesse for verbal kommunikation.
Hans interesse for børn på hans egen alder virker til at være begrænset. Han går helst til voksne eller ældre børn. Måske pga. de meget ældre brødre. Ihvertfald bliver det bemærket i daginstitutionen, at han ikke har de samme interesser som de andre børn og helst går sine egne veje.
Han elsker at løbe og klatre. Jo højere, jo bedre. Han elsker at tumle og “slås”. Han interesserer sig ikke specielt meget for legetøj, faktisk. Han vil gerne køre med biler eller bygge tårn i børnehaven, men skal han være rigtig glad og opslugt af en opgave, skal han lege med interaktive App’s eller de samme computerspil som brødrene spiller. Hvis han fik lov kunne han sidde og navigere rundt på vores iPad i timevis, gerne med deltagelse af en af os.
Vi må meget gerne være med til at glæde os over et spil eller en anden opdagelse han har gjort på computeren. Duplo var stort en enkelt sommer, så havde han et favorit TV-program, så var det dinosaurer/dinosaurspil og så mistede han interessen for det og gik videre.
Mit spørgsmål går på om I er stødt på det her før? Jeg har været bange for infantil autisme, men han har ingen ritualer eller repetitiv adfærd, snarere tværtimod. Han er heller ikke asocial, men måske selektiv i forhold til hvor, hvornår og med hvem han skal ‘give af sig selv’.
Vi har vurderet om en talepædagog ville kunne hjælpe, men eftersom han ikke rigtigt gør nogen forsøg på at snakke, så tænker vi han/hun ikke ville kunne gøre så meget. Han er meget enerådig. F.eks. har det været en kamp for personalet i børnehaven at få ham til at deltage i samlingerne. I lang tid gik han bare ret hen til døren og signalerede, at det her vil/gider han ikke.
Han elsker musik og har introduceret os for flere rim og remser som han selv er faldet over på youtube. De er på engelsk. Han kan godt lide at gøre fakterne til sangene, men indtil videre altså ikke noget forsøg på at synge med.
Som baby var han meget nem. Han var god til at underholde sig selv meget tidligt. Han var temmelig langsom motorisk. På 1 års dagen kunne han ikke engang stå op. Alligevel gik han tre måneder senere. Da var vi også bekymrede.
Som baby var han god til blikkontakt og pludrede løs. Tavsheden er et relativt nyt fænomen. Hvad gør vi??
På forhånd tak for svar.