Dagen står i de klassiske rolleleges tegn. Måske vækker de minder, fra da du selv var barn?
Barnet på 0-2 år
Børn skal røre, prøve og gøre for at forstå deres omverden. For de yngste børn er det sjovt at få lov at tumle hele kroppen i bevægelsesleg og at efterligne, hvad de ser, og hvad andre børn og voksne omkring dem gør. Og i dag vil vi gerne lokke børn og voksne til at lege vilde dyr! Omdan stuen eller køkkenet til en cirkusmanege, hvor alle dyrene viser frem, hvad de kan. Eller gør det i haven, hvis I er så heldige at have sådan en til rådighed.
Planlæg en rute, fx fra den ene ende af lokalet til den anden, rundt om æbletræet eller spisebordet, eller hvad der nu giver mening hjemme hos jer. Du kan sige ”Lad os prøve at gøre som en … tiger!”, hvorefter tigeren (dig) sniger sig afsted på alle fire. Dit barn vil hurtigt synes det er sjovt og efterligne dig – måske endda supplere med den rigtige tigerlyd – whaaahh! Herefter kan I møve frem på maven som en slange, trampe i gulvet som en elefant og svinge med “snablen”, hoppe som en frø, baske med ”vingerne” som en fugl, svinge armene som en abe (husk de sjove abelyde), og så videre.
Dit lille barn vil henrykkes af de fjollede lyde og af at se far eller mor kravle rundt på gulvet og selv prøve at gøre det samme.
Barnet på 2-4 år
Som barnet bliver lidt ældre, forstår det bedre ”at lade som om”, og rollelegene kan blive lidt mere avancerede. Prøv at dække op til en rigtig fødselsdagsfest for yndlingsbamsen eller -dukken. I kan lave bordkort med navne på gæsterne og fødselsdagsbarnet. Husk at tage jeres fineste tøj på – og gerne hat og smykker. Måske har du ægte fødselsdagskage eller kiks og saftevand, eller andet spændende, der kan bruges til anledningen. Ellers har dit barn måske lege-is, kaffestel eller lignende, I kan bruge.
Når kagen er spist, og kaffen er drukket, skal der synges fødselsdagssang med trommer, guitar, og hvad ”bamse” ellers finder på. Det kan være, at bamse hvisker til dit barn, hvilke instrumenter, den godt kunne tænke sig skal spille. Ellers kan bamse hviske det til dig.
Du hjælper barnet med at blive i fantasiens verden ved at understøtte handlingen med kommentarer som: ”Mmm, kagen er dejlig varm – er den lige kommet ud af ovnen?” eller ”Hælder du lidt kaffe op til bamse?”
I kan også prøve:
At lege købmand. Her kan du afprøve de klassiske positioner med dit barn. I kan skiftes til at sige ting som: ”Ja, goddag. Hvad skulle det være?” ”Jeg vil gerne bede om to gulerødder og en lugteost” ”Så gerne, det bliver 25 kr.” Katjiing! Ned i kasseapparatet med dem. I kan også lave pengesedler af tegnepapir og samle ting i huset til varehylden.
-
- Nu hvor stort set alle offentligt tilgængelige tilbud holder lukket pga. Coronavirus, afholder nogle museer, dyreparker og lignende online events, hvor de største børnehavebørn og skolebørn kan lære på en anderledes måde.
- Du kan finde information om online events på Facebook på siderne for de respektive tilbud. Fx Zooskole hos Københavns Zoologiske Have.
Barnet på 5+
Det kan være sjovt for det ældre barn at lege skole derhjemme. Særligt de børn, der endnu ikke er startet i skole, synes ofte det er spændende at fantasere om skolelivet. Men også for de små skolebørn, kan det være sjovt at have mor eller far med i lege-skole. Her er det jo pludselig barnet, der er eksperten. I kan snakke om, hvad man mon skal lære noget om, når man går i skole. Det kunne være at læse, skrive, regne og noget om former og farver. Det kunne også være biologi, idræt eller musik. Sammen kan I lave et skema for dagen.
Sæt et æggeur eller mobilen (det er skoleklokken) på 25 minutter. Så starter timen. Du og dit barn skiftes til at finde på et bogstav, og så skal den anden finde alle de ting i lokalet, der begynder med det bogstav. Eller I skiftes til at nævne alle de ting, I kan se, som er fx røde – når den ene løber tør for ting at få øje på, har den anden vundet, og I kan prøve igen. Når “klokken” ringer, er timen slut og det er tid til et nyt fag.
Skiftes til at tænke på et dyr. Så skal den anden stille spørgsmål og prøve at gætte, hvilket dyr, der tænkes på. Der må kun svares ja eller nej. ”Bor den i skoven?” ”Har den 4 ben?” ”Lægger den æg?”
Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke aktiviteter, man kan lave i lege-skolen. I kan også læse bøger sammen, tegne, danse stopdans (idræt), og tælle alle de runde eller trekantede ting på børneværelset eller i køkkenet. I kan også gå i haven, hvis I har sådan en, og finde planter og træer, der spirer, og andre forårstegn. Eller plante karsefrø i en lille æske med vat (biologi). Men husk, at timen er slut, når “klokken” ringer.
Noget af det bedste ved at gå i skole er selvfølgelig, når det er frikvarter. Så husk at have medbragt rygsæk og madpakker, I kan spise sammen.
God legelyst!