Når du skal i køkkenet med børnene, så er planlægning alfa og omega. Du er nødt til at tænke igennem, hvad der skal gøres, hvem der kan gøre hvad, og hvordan du vil organisere løjerne. Det kræver også lidt tålmodighed, hvis børnene skal prøve noget for første gang.
Der er opskrifter nederst i artiklen.
Barnet på 0-3 år
De alleryngste omkring 7-8 måneder kan bare endnu ikke være med. Men så snart den lille kan sidde selv, og er kommet op i den høje stol, så kan arbejdet i køkkenet i sig selv være underholdende at kigge på for nogle børn. Der er grøntsager i flotte farver, køkkenredskaber i forskellige materialer, der kan sige lyde, når man slår dem mod hinanden eller ned mod bordet. Kan yngste skud på stammen i den høje stol gnave i et blødt stykke brød eller tage grydeskeen under behandling, så er det også en oplevelse. Vi ved godt, at det ikke er mange minutter, den går for de fleste børn.
De 1-2-årige, der kan bevæge sig rundt, kan hjælpe med at skylle grøntsagerne, og de vil sikkert elske at plumpe dem ned i en gryde med vand. Senere kan borddækning dvs. at bære robuste ting hen til bordet også være beskæftigelse for de yngste. Lidt ældre skal man være for at røre i en skål eller gryde. Lægge kolde ting på et fad osv. Børn på 2-3 år kan være med til at ælte dej, lære at betjene en mixer, når der skal laves kartoffelmos, flødeskum eller andre spændende ting. Med ‘at betjene’ menes at holde på mxeren, mens den voksne holder med. Nogle børn er lidt forskræmte ved maskinlarm osv. Det skal selvfølgelig respekteres. Mange børn vil kunne lære at dreje på salatslyngen, når den skal bruges, hvis I har sådan en.
I dag kunne I fx lave kartoffelmos til aftensmad – måske med stegte grøntsager og andet tilbehør til, som I kan lide det. Mens kartoflerne koger, kan I kaste jer ud i hindbærmarmeladen (opskrifterne er nederst i artiklen). Det er til i morgen tidlig, hvor I kan fabrikere jeres egen yoghurt med hindbær og et drys havregryn på toppen. I skal bruge: Skyr ca. 200 gram + 3 spk. (50 gram) hjemmelavet hindbærmarmelade (til børn over 2 år – ellers sødmælksbaseret surmælksprodukt). Lad ungerne røre hindbærmarmeladen i, så de selv laver det. Toppes med lidt havregryn eller mysli. Bonus-info. Hvis du har holdt dig til sukkermængden i hindbærmarmelade, så vil der være mindre sukker i, end hvis du køber den færdigblandede almindelige frugtyoghurt eller skyr fx med vanilje.
- Læg en plan på forhånd
- Forklæder til børn og voksne sparer på tøjvasken
- Find de ting frem, I skal bruge
- Alle vasker hænder inden I går i gang
- Sæt jer ind i hygiejnerådene (se nederst)
- Lad børnene komme til og prøve. Vi voksne kan let overtage
- Når du inddrager børnene i madlavning, kan de blive uvurdelig hjælp senere
- Det er aldrig for sent at begynde
Barnet på 4-6 år
Hvis dine børn har været med i køkkenet, siden de var små, så kan de faktisk være rutinerede til nogle ting nu. De vil måske kunne (lære at) skrælle med en skrællekniv, de kan skære kartofler i både, champignon og kogte kartofler i skiver – måske med lidt assistance. At ælte og forme bollerne af gærdej, det er også indenfor rækkevidde. Lægge fyld på Pizzaer – den nemme: færdige bunde. Børn i den alder skal lære, hvordan man betjener en kniv og passer på sig selv. Fingrene bag kniven, og der skal være et godt greb om håndtaget. Et skærebræt der står stabilt, det er også en vigtig ting. I kan koge æg (det er jo snart påske).
Og nu vi er ved det. I kan lave jeres egen karse. Et stykke fladt vat, der passer i en æggebakke eller bare ned i en flad tallerken. Vattet gøres fugtigt, og karsefrø drysses over vattet. Husk at vande med jævne mellemrum, så det bliver ved med at være fugtigt. Nu kan I følge karsens vej fra frø til færdig karse, det er lige til drys på æg og andre gode sager.
Smageleg er en sjov leg, der kan leges med børn og voksne på 2-90 år. De voksne, eller de ældre børn, der skal styre legen, de skal finde forskellige slags ting, der smager. Tomat, agurk, ost, løg, leverpostej, rød/grøn peber, små stykker chokolade, frosne hindbær, grønne ærter, kanel, banan, æble, pære, lakrids, salt, citronsaft, olivenolie – der er sikkert rigeligt at tage af i skabe og skuffer. Det her er bare ideer. Sæt det hele på en bakke i små skåle, eller hvad I nu har og tag fra nogle af bøtterne med produkterne. Alle har fået en smageske og har bind for øjnene, så vedkommende intet kan se. Smagemesteren, som har husket at vaske hænder!, kommer lidt af det udvalgte på den enkeltes smageske. Nu skal det rigtige svar falde. Ingen må fortælle, hvad det er, før alle har prøvet. Så kan I snakke om hvilken smag, det havde. Var det surt, sødt, hårdt, stærkt eller blødt. I kan også prøve en omgang, hvor man skal holde sig for næsen. Så er det nemlig meget sværere, fordi vores lugtesans betyder meget for, hvad vi kan smage.
Børn på 7+
Børn i skolealderen kan begynde at lave selvstændige madretter. Med større selvhjulpenhed kommer også initiativ fx til, at det er barnet, der bestemmer, hvad der skal kokkereres i køkkenet til aftensmaden. Det kan være yndlingsretten. Så skal der først laves en indkøbsseddel: Hvad mangler vi i huset til det, barnet har bestemt sig for til i aften. Når tiden nærmer sig, så skal det beregnes hvor lang tid, det tager at lave maden, så der er tid nok. Er der nogle, der laver maden sammen? Og hvad med de praktiske ting fx borddækning, oprydning efter madlavningen og når måltidet er spist? Fx fylde i opvaskemaskine og tømme … Efter indkøb skal varer sættes på plads, der skal måske ryddes op i skabe og skuffer med passende mellemrum. Nogle familier med ældre børn har gavn af at lave ugeplaner med fordeling af madlavning, praktisk arbejde i forbindelse med måltiderne og rengøring i køkkenet.
Det kan godt blive mere festligt, bare for hyggens skyld. Der kan komme dug på bordet, lidt grønt fx lidt grene fra buske i haven eller andre steder fra i en vase eller i små buketter, hvor en snor holder sammen på herlighederne. Der kan laves personlige bordkort, foldes servietter, laves menu for aftenen på små sedler. Det kan måske gøres dagen før i en pause fra skolearbejdet.
Velbekomme!
Bruger du beskidte tricks i køkkenet? (Giver hurtigt overblik)
Mere inspiration, Sundhedsstyrelsen (sst.dk) – Mad til små – her kan du downloade en pdf. Version 2020.
Opskrifter
Kartoffelmos til 4 personer.
Du skal bruge: 2-3 store bagekartofler
15 g. smør
½ kop mælk
Salt – husk ikke så meget – især til børn
Kartoflerne skrælles og skæres i ca. 2-3 cm lunser
Det kan også være skiver, hvis du synes.
Koges i vand, der lige dækker.
Kogetid fra det begynder at koge – 20 minutter.
Al vandet hældes fra (gem lidt). En håndmixer med piskeris –
den pisker du kartofler + smør med, indtil der ikke er klumper.
Du tilsætter mælk lidt efter lidt og evt. lidt kogevand + lidt salt.
Hindbærmarmelade
Du skal bruge: 1 pose frosne hindbær
80 g sukker + 2 teskefulde vaniljesukker
2-3 spk. citronsaft
½ spiseskefuld kartoffelmel udrørt i lidt vand
De frosne hindbær, sukker og vaniljesukker i gryden
Lidt lavt blus til en begyndelse, røre rundt og skru op
Når det koger, så lade det koge cirka 5 minutter
Kom halvdelen af den udrørte kartoffelmel i, mens
du rører – lade det koge og kom mere i, hvis du synes.
Smag til om sukkermængden er passende.
Den færdige marmelade kommes på et vasket og
skoldet syltetøjsglas, sæt etikette på med dato og tegning.
Opbevares i køleskab.
Gulerodsboller
1. gulerod
25 g gær
2 ½ dl vand
2 dl surmælksprodukt
½ dl sesamfrø
1 spsk. olie
lidt groft salt
2 dl havregryn
400 g fuldkornsmel – eller durummel
– 300 g hvedemel
Pensling
Evt. 1 æg og 3 spsk sesamfrø
Gæren opløses i vandet, surmælk, sesam olie salt
røres sammen – havregryn kommes i, gulerod rives
og tilsættes.
Mel kommes i – hold lidt tilbage og ælt, tilsæt mel
så det lige slipper fingrene.
Kom fugtigt klæde over og lad det hæve ca. 2½ time.
Form dejen til ca. 20-25 boller.
Tænd ovnen på 225 grader
Lad bollerne efterhæve, til ovnen er varm ca. 15-20 minutter
Pensel med et sammenpisket æg og drys med sesam
Bag 20-25 minutter på midterste rille.
Kilde: Mad til små
(Dejen kan også kommes i en smurt bageform og blive til et brød)