Planlægning
Det er godt, hvis alt hvad du skal bruge er i hus, før I begynder. Fra ingredienser til dejen og til pyntning. Og så skal I have tid nok. Kender du opskrift og fremgangsmåde, og har du eventuelt prøvet at bage det, du tænker at lave sammen med ungerne, før – så er det en fordel.
Hvilken deltagelse fra dit barn?
Forventninger er vigtige – både dine og børnenes. Alt efter dit barns alder, modenhed og temperament kan du tænke på, hvilke ting i processen, der kunne være sjove at deltage i. Du kan forestille dig noget, I kan gøre sammen, hvor du hjælper til rette, og dit barn prøver. Det kan være alt fra at hælde melet i en eventuel væske, holde håndmixeren eller røre med en ske i skålen.
Er dit barn 1½ – 2 år, så skal deltagelsen måske bestå i at være med til at forme bollerne, når dejen er lavet. Et lille barn vil blive utålmodigt, når bollerne skal hæve i 45 minutter. Måske hæver dejen, mens det lige er tid til en middagssøvn?
Er dit barn 5 – 6 år og har været med til at bage mange gange, så kan det måske næsten selvstændigt lave bollerne, men der skal måske lige lidt hjælp til at få bollerne ind og ud af ovnen.
Og så er der de herlige sidegevinster for dit barn som at slikke skålen, der har været sød dej i, eller forme det, der skulle være en rund bolle, som en bil eller et lille skib. Pyntning kan også være en stilart for sig. Hvor grønsager, fx gulerod eller rødbede eller slik, kan indgå efter frit valg.
Gode vaner i køkkenet.
Når I bager sammen, vil dit barn lære om mange andre ting end at bage. Fx at I vasker hænder, inden I går i gang med at røre ved tingene, der skal bruges. Og at I tager forklæde på for at beskytte tøjet mod mel og andre ting, der griser.
Dit barn lærer også om de forskellige produkter. Bruger I æg til en kage, så er der både blomme og hvide i det rå æg. Og det er spændende for dit barn at røre ved og lugte til de forskellige ting, I skal bruge.
Det er også sjovt at have hænderne i dejen. Når barnet ælter dej, og former den til boller, udvikler det også barnets bevægelser. Både de grove, når det ælter, og de finere, når der formes og pyntes.
Samarbejde
Mens I laver dej, ælter og gør klar til bagningen i ovnen, så kan du især lægge mærke til, hvordan I kan samarbejde omkring forskellige ting. Det kan være du siger: Vil du lige give mig….. Er du færdig med …? Hvordan synes du, det går med… Skal jeg hjælpe dig? Vil du hjælpe mig med…? Tror du, dejen er hævet nok nu, se lige… Når du kan inddrage dit barn i de forskellige opgaver, så er det en dejlig måde at være sammen på.
Resultatet skal nydes
Når I er færdige med kager eller brød, så er der tilbage at nyde frembringelserne. Og dit barn kan forhåbentlig glæde sig over en dejlig oplevelse. Det kan også fornøje sig med smagen af brød eller kage, som det kender tilblivelsen af.
Kilde:
Bag dit brød fra bunden. Politikens redaktion.