En langsom normalisering af dagligdagen
Der hvor jeg bor, kan jeg se ned i en skolegård. I de seneste dage har travlhed og nye aktiviteter præget billedet. Der er sat skilte op med 5 C legeareal, 4 B osv. Og en helt ny ting er bugseret ind i skolegården. En mobil håndvaskebar. Der er plads til at otte børn, fire på hver side, hvor de kan vaske hænder ved siden af hinanden. De skal jo vaske hænder hver anden time. I dag skal jeg se, hvordan ungerne 0 – 5 klasse befinder sig i de nye omgivelser.
Det var som en koreograferet film, da de kom. Der manglede bare kameraerne og et klaptræ med: ”klar til optagelse”. Lærerne placeret rundt omkring. Børnene går hen til deres sted, hvor de hører til med deres klasse. Afmærkninger på udearealerne, hvor man skal holde afstand. Jeg hører stemmerne forsvinde ind i selve skolen. Jeg kan se og høre, at nu skal der undervises både ude og inde.
Det er en historisk dag. Gradvis åbning af samfund Danmark. Kurven over syge, indlagte, dem i respirator og de døde arter sig pænt. Vi er i ”det grønne felt”, kurven er fladet ud. Så vi kan lade smittetrykket stige lidt, siger Kåre fra Statens Seruminstitut. Sammenhold mens Danmark blev lukket ned. Ingen fester, ingen butikscentre, restauranter, teatre, biografer eller andre steder er åbne. Mit gymnastikhold er lukket, ingen børnebørn at hente fra børnehaven, ingen korsang om onsdagen og kun meget få gæster i haven. Vi holder afstand, vasker hænder og er fuldstændig fri for forkølelser eller andre tegn på, at en virus er kommet på besøg. Vi lytter til Mette og Søren, når der er pressekonferencer om nyheder – det næste skridt. Og vi gør det, som de beder om. Nyser eller hoster i albuen, spritter hænder af, når vi er på indkøb og holder afstand.
Der er allerede helt andre resultater at spotte, end at antallet af mennesker med COVID-19 sygdom er faldet. Børnemodtagelserne er også tomme. De børn, som plejer at være indlagt med lungebetændelse, RS-virus eller andre infektionssygdomme eller følgesygdomme efter forkølelser mv., de er der ikke. Vuggestuer, børnehaver og skoler har jo været lukket. Alle de steder, som vi fagfolk i årevis har kaldt ’de rene pestbuler’, har været lukket ned i en måned. Og de voksne omkring børnene fra forældre til pædagoger har fået et udvidet grundkursus i hygiejne og håndvask. Alle ved nu, at tommelfingeren er vigtig at vaske, og at man skal lukke vandhanen med den papirserviet, som man tørrede hænderne i.
Jeg talte om hele situationen med en sundhedsplejerskekollega forleden dag. Vi snakkede om de hygiejniske forhold på skoler og dagtilbud. De er jo mange steder virkelig elendige. Min kollega fortalte: ”Ja, når vi skulle holde tema om hygiejne og håndvask i skolen, så var der nogle steder én eller to håndvaske til én klasse. Det tog tid. Alle vidste jo godt, at der ikke blev vasket hænder før madpakkerne, eller når de havde brugt de klamme toiletter”. Jeg sendte også en varm tanke til den nye 0-klasse, som skrev klagebrev til inspektøren. I børnehaven havde de nemlig lært at vaske hænder – La’ vær og smit – vask hænder tit – hed det. De syntes, det var MEGET ulækkert, at de ikke kunne vaske hænder, før de skulle spise. Og endnu værre at der ikke var sæbe og papir, når hænderne skulle vaskes efter toiletbesøg.
Jeg øjner håb forude. Håndhygiejne er blevet HOT. Jeg håber, det holder, også når vi er på den anden side af COVID-19. For den nye håndvaskebar i skolegården er vist ikke nok eller langtidsholdbar. Der er brug for hjælpepakker i milliardklassen til renovering af de hygiejniske forhold i dagtilbud og skoler.
God og kontrolleret genåbning derude.
Else Guldager
sundhedsplejerske ph.d.
Redaktør af sundhedsplejersken.dk
Konsulent i Center for Forældreskab.
Teksten er udtryk for skribentens egne holdninger.
Skrevet 20. april 2020.
Skriv en kommentar
Vil du skrive en kommentar?Du er velkommen til at byde ind!