I “Spørg os” får vi jævnligt spørgsmål om børn, der er udelukket fra de sociale fællesskaber. Forældre spørger os fx ud fra konkrete eksempler. Det kan være, om vi synes, der er en ide i, at barnet flytter institution. Det kan også handle om forslag til, hvordan forældrene kan gribe drillerierne an, og ofte om at få involveret personalet på en konstruktiv måde.
Viden fra mobning hos skolebørn
Der har været fokus på mobning blandt skolebørn i adskillige år. Opmærksomhed og kendskab til mobning, og hvad man kan gøre ved det, har betydet, at flere børn føler sig accepteret og færdes i rammer, som er ”mobbefri”. Og det er rigtig godt. For mobning er en alvorlig sag, der kan føre til lavt selvværd, tristhed og dårlig trivsel hos de børn, der udsættes for det. Mobning er mest almindeligt i de første skoleår. Derfor er det godt at være opmærksom på at skabe gode rammer for stærke fællesskaber i børnehaven.
”Fri for mobberi”
Er et projekt som Maryfonden og Red barnet i disse år ruller ud i børnehaver og skoler. Der er spændende materialer til børnene og de voksne, så det er sjovt at være med. Og der er undervisningstilbud for fagfolkene, så der kommer noget ud af at bruge materialet.
- TOLERANCE - at se og acceptere forskelligheder i børnegruppen og behandle hinanden som ligeværdige. Se forskelligheder som en styrke for både det enkelte barn og gruppen.
- RESPEKT at acceptere og tage hensyn til alle børn i gruppen. At være en god kammerat over for alle. At rumme forskelligheder og respektere andres forskellighed og væremåde.
- OMSORG - at udvise interesse, medfølelse, bekymring og hjælpsomhed over for alle børn – både de små, store og over for jævnaldrende.
- MOD - at sige fra og markere egne grænser og sige til, når man ser børn, der overskrider andres grænse. At være en god kammerat, der reagerer på uretfærdighed.
Det virker rent faktisk!
Både børnene og de voksne kan mærke, det hjælper, at være med i ”Fri for mobberi”.
En evaluering af projektet viser, at ”Børnene er mere opmærksomme på hinanden”, ”De er bedre til at forholde sig til konflikter” og at ”De var glade i forvejen, med de er blevet sødere overfor hinanden”.
Hvis du har brug for support
Så kan du henvende dig hos den pædagogiske konsulent, som samarbejder med daginstitutionerne i kommunen. De pædagogiske konsulenter er meget tit de alerbedste til at sætte udvikling i gang på den enkelte institution. Og de kan bistå med at drøfte vanskelige situationer med andre forældre, pædagoger og ledere.
Se mere om projektet
Kilde: