Kære Niels!
Jeg har en søn på 6 år – snart 7 år – som siden vuggestuen har opført sig anderledes, end pædagogerne var vant til.
Min søn har svært ved:
– at udtale ord korrekt. Han har gået til talepædagog siden han var 3 år, og jvf. hende kan han udtale alle ord – han gør det bare ikke. Han blev testet som 4 årig, der havde han et ordforråd som en 6 årig.
– han gearer op, når han er træt eller stresset – ikke ned.
– han kunne i tidlig alder lægge puslespil.
– han kan stort set alt hvad han vil – men ikke smøre en mad selv – der går han helt i spåner.
– jo mere stresset han bliver – jo højere går stemmelejet op – han piver næsten.
– han bliver let stresset ved forandringer, men kan alligevel kapere en del. Højtider og brud på hverdagen gør dog, at han virker uden for rækkevidde. Vi skal sige tingene 20 gange – og gerne have fat i ham for at han gør tingene.
– generelt har han svært ved at gøre, hvad vi siger han skal. Han prøver konstant vores grænser af, og stiller spørgsmål ved hvorfor vi skal bestemme.
– han har voldsomme følelser, som kan være svære at styre for ham, så råber han meget højt og truer med at gøre ting, som aldrig at spise mere…. Han er dog sjældent aggressiv.
– han føler sig ofte misforstået.
Skolepsykologen har testet ham til en IQ på 124 – men han kan ikke mere end andre børn, bortset fra at han god til at regne den ud….han har nok en større almen viden end andre…
– og han springer helst over, hvor gærdet er lavest, så når vi prøver at give ham udfordringer, så gider han som regel ikke.
Eks. Min datter lærte at læse ved at vi gav dagens opgave ved morgenbordet, hvor hun så læste små ord på mælkekartonerne. Det gider min søn ikke – han har lært at læse her i 0. klasse – en dag kom han bare hjem og sagde, at han kunne, men gider ikke bruge det. Det betyder dog ikke, at han kan skrive. Jeg
oplever at han husker de hele ord, når han læser. Han kan lydere, men er ikke så stærk til det.
Til orientering har vi i alt tre børn. En datter på 8 år og en søn på 2 år.
De andre to børn er også kvikke, men har ikke samme tendens til at drive pædagoger og mor og far til vanvid i perioder 🙂 og så vil jeg da lige nævnte at min midterste søn er utroligt charmerende og kærlig.
Mit spørgsmål er: Er det hans IQ alene, der giver ham disse udfordringer?
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?
Venlig hilsen
En mor