Hej mor til dreng.
Det er dejligt, at din søn siger, at han ikke vil bruge ble mere. Men han kan, ud fra det, du skriver, endnu ikke forbinde sine forskellige kropslige fornemmelser med, om han skal tisse eller lave pølser. Endelig er jeg, ud fra din beskrivelse af situationen, også noget i tvivl om hvorvidt børnehaven bakker op omkring hans renlighed i dagtimerne. Det vil være godt, om de støtter op, om det I gør.
Det er en god idé, at du forsøger at sætte lidt mere fart på udviklingen, nu I har ferie og det er sommer. Godt at tage bleen fra ham om dagen. Og det er rigtig fint med de nye bleer, som han kun har på om natten, og at han kan sidde godt på toilettet med indsats, fodskammel (eller hvordan I lige har indrettet det).
Hvis der er et mønster i, hvornår han fx har afføring, så er det en god idé at tage udgangspunktet der. Indtil han selv har fået lidt mere hold på de kropslige fornemmelser af at skulle tisse eller lave.
I en overgangsfase kan det måske give lidt mere sikkerhed, hvis I har nogle faste toiletvaner. I kan lade ham sidde på toilettet, før han skal sove, og når han et stået op efter en søvn, før han skal spise, og når han har spist, før han skal ud og gå tur, eller ud og lege, når han kommer ind udefra. I kan fx begynde dagen med at lade ham sidde på toilettet om morgenen, når han vågner og er kommet af med natbleen: ”Du skal lige sidde lidt her, måske skal du tisse”… Og så tisser han højst sandsynligt efter et stykke tid. Det kan du så kommentere, fx ved at sige: ”Der tissede du sandelig. Er du færdig eller kommer der mere?” (Når det er holdt op med at dryppe ned i toilettet). Hvis der så ikke sker mere, så kan du sige noget som ”Når, du var vist færdig med at tisse”. Så skal han måske vaskes, og I vasker nok begge to hænder som afslutning.
Når han har fået tøj på, gør I sikkert klar til morgenmaden, som spises. Efter morgenmaden – ind på toilettet. ”Du skal lige sidde lidt på toilettet”. Når har tisser eller laver, så siger du, hvad der sker. På den måde vil han efterhånden lære at forbinde de kropslige fornemmelser, og det, der sker, med ”hvad det hedder.”
Det er en god vane, at der ikke er overdreven ros forbundet med, at han laver eller tisser. Du kan måske have lyst til at sige ”Hvor er du dygtig. Sikke flot du xxxxxx osv.”, for du bliver jo glad over at nu lykkedes det endelig. Men børn kan lære at gå på toilettet, når de er kropsligt modne til det. Det er måske ikke muligt at styre for barnet. Så det ved ikke, hvad det skal gøre for at ”få ros”. Det er glimrende at fortælle barnet ”Dejligt at du har tisset på toilettet”… Men når han har mange uheld, sker der en del for ham, som ikke giver ”ros”. Det er godt, at de voksne kommenterer dette neutralt ”Jeg kan se du har tisset, nu skal jeg hjælpe dig”… osv. Negative kommentarer kan godt være med til at svække hans lyst til at blive renlig.
Forståelsen for at tisse, som du efterlyser, kommer sandsynligvis først med, at han rent faktisk tisser en del gange, hvor han lærer både den kropslige fornemmelse at kende, så han efterhånden kan forbinde den med, hvad han rent praktisk gør, og hvad det hedder.
Du skriver at: ”I lang tid har vi talt om, at når han kom hjem fra ferie, så skulle han af med bleen”…Jeg tror, at din søn er på et udviklingstrin, hvor han har behov for at tingene sker konkret. Det kan være, at du og andre voksne har talt om, at han skal holde op med at bruge ble som en slags forberedelse af ham. Og han har ”talt med”. Men de mange aspekter af, hvad det betyder, samt konsekvenser af dette kan han simpelthen ikke fatte endnu. De går op for ham efterhånden som han får erfaringer med, hvad det vil sige, at holde op med at bruge ble.
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle konkrete forslag til, hvordan du kommer videre. Jeg har også vedhæftet nogle artikler og andre spørgsmål-svar oppe til højre, som du måske kan få yderligere ideer ved at læse.
Held og lykke med det.
Mange hilsner
Else Guldager
Sundhedsplejerske ph.d.
Sundhedsplejersken.dk