Kære Kasper.
Tak for de mange gode spørgsmål om jeres søn. Han lyder til at være en dejlig og nysgerrig dreng, tillykke med det.
Det er helt almindeligt at et barn på 14 måneder ikke kan koncentrere sig ret lang tid ad gangen. Der er selvfølgelig nogle børn, der er meget rolige af natur, som bare er sådan. Og andre er præcis det modsatte, som jeres søn er det. Børn er meget forskellige.
Da du selv har ADHD og hans mor har add, så tænker du sandsynligvis, at det også kan spille ind på jeres søn. Og som du er inde på, det er ikke muligt at sige noget om endnu.
Det der er vigtigt lige nu er mange af de ting, som du spørger mig om.
Udvikling:
Hvad kan I gøre for at han udvikler sig godt? Her er lidt ideer.
Fysiske aktiviteter, som I allerede har gang i, det er godt.
Nemlig legeplads, hvor han kan tumle og blive fysisk udfordret.
Måske kan I gå til noget baby-rytmik, hvor der også er musik. Det er rigtig mange børn i den alder glade for.
Babysvømning – og når I har lært noget her, så at være i svømmehal, det kan være en dejlig måde at bruge kroppen på.
Babymassage kan også være en god ting, for ham, hvis han kan lide det. I kan måske låne en bog på biblioteket og finde lidt ideer til, hvordan I kommer i gang med det.
Spise:
Det er en god ide, at han selv får lov til at spise. Det foregår sikkert mest med hænderne.
De fleste børn er 2-3 år før de kan spise med ske og gaffel selv. Det kræver megen koordination af håndens muskler (dreje ske og gaffel osv.), og det skal så koordineres med synet. Det kræver megen øvelse.
Når du giver ham mad – fx små rugbrødsstykker med pålæg, og varm mad – stykker af kartoffel, grøntsager og fx frikadelle, så kan I sørge for, at det er overskueligt for ham. Lidt ad gangen på tallerkenen. Og med adskilte ting, så han kan se, at kartofler er én ting, gulerødder og frikadeller noget andet. Giv ham kruset og noget at drikke, og tag det så væk igen, så han bare har maden at koncentrere sig om. Grød og fx kartoffelmos, det må I nok hjælpe ham med - med skeen.
Koncentration:
Det sker gradvist at den tid hvor han kan koncentrere sig bliver længere. Lige nu er han opslugt af en ting og når han taber interessen, så forsvinder han videre til næste aktivitet.
Måske I kan finde noget, som fænger ham. Det kan være musik og at danse. Der er rytme, noget at lytte til og at bruge kroppen.
At læse bøger sammen, fx en kraftig pap-bog med tegninger i (det kan være dyr, hvor I så siger og peger: ”Det er en ko, den siger muhhhh.” Måske kan han holde til to eller tre dyr i begyndelsen. Men hvis I prøver mange gange med den samme bog, så kan det måske være at hans koncentration bliver længere.
At lege sammen. For eksempel lege med at give og tage ting til hinanden - Værsgo (og så får han en ting) og så skal han tage den og den voksne siger TAAAK. Efterhånden siger han Tak, når han får tingen.
Om at få sin vilje:
Du skriver, at din søn er glad, når han får sin vilje. Og sådan er det med de yngste børn. De kan ikke tilsidesætte deres behov. Vil de se på noget bestemt, så er det sådan, det er. Vil han op af barnevognen, så vil han det.
Børn skal være omkring 2-3 år, før de måske kan lære at vente – fx ”Du kommer op af barnevognen og får lov at gå, når vi kommer hen til parken.” Så du må nok væbne dig med lidt tålmodighed på det punkt.
Børn lærer meget af andre børn. Så det er en god ide med en vuggestue, hvor jeres søn også er sammen med andre børn på samme alder, og kan blive stimuleret af det, som de gør.
Hvis I har kontakt med jeres sundhedsplejerske kan I også bede om et ekstra besøg med henblik på at tale lidt om, hvordan I kan støtte jeres søn bedst muligt. Det er også noget i sikkert drøfter med jeres læge, når i
er til helbredsundersøgelse med jeres søn.
Jeg håber, at svarene her kan bringe jer videre.
Held og lykke med det hele.
De bedste hilsner
Else Guldager
Sundhedsplejerske phd