Hej Niels!
Jeg har et spørgsmål om et barn, jeg har i min børnehave.
Hun er nu 5½ år og lille af vækst (som en på 3 år), kvik og meget aktiv.
Dagen lang synes hun at gøre ting, der er forbudt og morer sig højtlydt over formaninger. Det værste ved hendes adfærd er, at hun slår og bider sine kammerater fuldstændigt umotiveret.
Ved madpakkespisning går hun igang med at lave ansigter og siger høje lyde. Der er meget forstyrrende. Vi har prøvet alverdens pædagogiske ting for at stoppe hende, uden resultat.
Vi var til et foredrag hos en psykolog, som er hjerneforsker. Hun var inde på, at når hjerneaktiviteten daler hos nogle børn, kan de finde på ovenstående aktiviteter for at få den op igen. Mit spørgsmål er nu, har du nogle ideer til, hvordan vi kan hjælpe hende til at få hjerneaktiviteten op, uden alle hendes unoder.
Vores store problem er også, at vi ikke kan nå at se, hvornår hun har brug for det. Det sker ofte meget pludseligt. Forleden nåede jeg lige at opfange, at hun sagde til sig selv ” jeg vil smide med sand” . To af de mindste børn var i nærheden og det var tydeligt tilsigtet dem.
Jeg gjorde et forsøg med hende ved at “blive en vanvittig farlig trold, der skulle komme efter hende” Hun hvinede af fryd og jagten gik , indtil jeg ikke havde luft til mere. Det hjalp lige der, men kort tid efter var hun igang igen.
Tror du, at det er noget i den retning, vi skal? Ideer modtages 🙂 Det skal lige siges, at hun også er impulsstyret og har tjek på alt, hvad der sker i rummet. Hvis vi ikke bremser hende, aflægger hun også rapport om dagens begivenheder til de andre børns forældre om deres børn.
Mange hilsner