Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. vores yngste datter Emma på 4 år, som er generelt bagud i sin udvikling grundet forsk. sygdomme bla. medfødt hjertefejl (som hun er erklæret rask for nu.) astmatisk bronchitis – overbevægelige led – lav muskeltonus – øreproblemer… Hun er rigtig godt på vej og går idag i en specialbørnehave… Hun har og har haft gang i mange ting på en gang, og noget af hendes udvikling har hun indhentet hurtigt. Så nogle gange får hun ligesom en slags “motorstop”, hvor hun på en eller anden måde går lidt i selvsving, og man ved måske ikke helt hvad der skal til for at få hende videre.
Hendes sprog er heller ikke helt alderssvarende, så det kan nogen gange være svært at vide hvad det er hun vil. Det er mest pædagogerne der oplever dette, da vi nok bedre kan aflæse hendes signaler, da vi jo kender hende bedst. Hvordan kan man/vi bedst hjælpe hende videre, og er det egentlig ikke forståeligt, at hun får disse “motorstop”, da hun jo har gang i rigtig mange ting på en gang? Ligeledes har hun tendens til at gentage ordene, hvis hun tror hun ikke er blevet forstået. Hendes ordforråd har og er stadig ikke så stort i forhold til hendes alder, og hun kører derfor meget i de samme ord og sætninger. Det er dog blevet bedre, efter hun langsomt får flere og flere ord at gøre godt med. Jeg tænker også, om det kan være lidt en dårlig vane, da hun altid gerne har ville snakke, men jo ikke haft så meget at gøre godt med??
Mange hilsner.