Besøg våres webshop
Tema om Mad
Tema om Mad
Kategori  
Print denne sideSend denne side til en ven Bookmark and Share

Det lille mellemmåltid

Det hjælper på humøret og koncentrationen, når dit barn får tilført lidt energi, hvis det er ved at være på lavpunktet mellem måltiderne. Men du skal ikke byde dit barn hvad som helst. Få vores bedste tips.

Hvorfor?

Børn bruger meget energi, og derfor har de behov for at få lidt ekstra måltider i løbet af dagen og eftermiddagen. Det kan være et formiddagsmåltid, et eftermiddagsmåltid og måske også et sent eftermiddagsmåltid (alt efter hvornår I spiser aftensmad).

 

Hvad kan du gi’?

Lidt brød

Lidt grønt eller frugt

Middagsrester (en lille frikadelle, fiskehaps osv)

Lidt ost eller pålæg på en lille halv grovbolle…

 

Hvad gør du rent praktisk?

Hvis dit barn i daginstitution skal det måske selv have sine mellemmåltider med. Så er det en god ide at du anskaffer dig nogle små beholdere af plastic, hvor der kan være lidt ekstra mad i. Det kan være et stykke knækbrød, som er brækket i to halve i én bøtte, eller et stykke rugbrød delt i 4 kvarter, nogle små gulerodsstave og agurkestave i i en bøtte, lidt mandler og rosiner i en anden, lidt ost (skive til t lægge på eller trekant til at gnave af), lidt frugt (et stykke banan, æblebåde, jordebær – alt efter årstiden). Når det er mellemmadstid tager dit barn de små bøtter frem, og spiser efter lyst og appetit. Og hvis de er i køleskab, så er der måske rester I kan tage fra på vejen hjem?

 

Når det er svært at finde tiden til det hele

En banan i supermarkedet (husk at aflevere den tomme skræl) er bedre end sukkersødt som chokolade. Og en bolle eller knækbrød er bedre end kage. Mangler du noget væske, så kan du altid købe en lille flaske vand uden brus. Den lidt mere tjekkede type har måske en lille pakke med en klap-sammen-mad med, også selvom tiden er knap.

 

Lidt at nippe af

I tiden mens I laver mad kan man måske nippe lidt af salaten, få en lille tomat og smage tingene til, hvis sulten gnaver. Er der ikke madlavning i gang kan I have en skål med udskåret frugt og grønt fx agurkestave, æblebåde, lidt mandler og rosiner, lidt små stykker knækbrød – meget gerne årstidens frugt og grønt.

 

Hvad du skal passe på med…

De mindste børn under 3 år skal du lige have lidt omtanke for. Fx popcorn, peanuts, gulerødder, nødder (og andre hårde ting, der kan brække af i stykker) kan dit barn godt få i den gale hals. I en del tilfælde sker det, hvis dit barn drikke med munden fuld af mad. Så kommer nogle af de hårde stykker ned i luftrøret, og det kan være farligt. I værste fald kan barnet blive kvalt, hvis man er rigtig uheldig. Men et mindre stykke i lungerne kan også lave ravage i form af lungebetændelse og andre lungekomplikationer.

 

Kilde:

Ernæring til spædbørn og småbørn - en håndbog for sundhedspersonale. Sundhedsstyrelsen 2015. 

Materialet på sundhedsplejersken.dk er udelukkende tænkt til inspiration og information. Sundhedsplejersken.dk ønsker at støtte kontakten mellem de offentlige tilbud for børn og deres forældre, men kan aldrig erstatte personlig kontakt, rådgivning eller medicinsk behandling. Sundhedsplejersken.dk kan ikke tage ansvar for skader som følge af brugen af de materialer, der står på denne side.

Copyright © sundhedsplejersken.dk ApS 2008 - 2017. Alle rettigheder forbeholdes.
info@sundhedsplejersken.dk