Besøg våres webshop
Tema om Familie
Tema om Familie
Kategori  
Print denne sideSend denne side til en ven Bookmark and Share

Sundhed fra solens stråler - D-vitamin.

D-vitamin er nødvendigt for at man kan optage kalk til knoglerne, det er vigtigt for børn, der vokser, og for gravide kvinder. Kroppen har selv en egen kemisk fabrik, hvor sollysets UV-stråler får huden til at danne D-vitamin, når solen skinner på den.

Kroppen er fantastisk indrettet.

Der skal bare 10 - 15 minutters sollys til, en 2 - 3 gange om ugen, det er nok med sol på arme og ben og på lys hud, så er D-vitaminproduktionen rigelig til at dække behovet. Det er kun de første 10 - 15 minutter i solen, at kroppens D-vitaminfabrik er i gang. Efter den tid bliver D-vitaminet inaktiveret af kroppen selv. Kroppen kan derfor ikke producere sig til en D-vitaminforgiftning, hvorimod man godt kan blive forgiftet af D-vitamintilskud, men det er en helt anden historie. Indholdet af D-vitamin i kroppen skal helst være passende - ikke for højt, og ikke for lavt. Sol er den væsentligste kilde til D-vitamin.

 

Barn skal have mad

Fisk på rugbrødsmaden kan hun li'.

Solen er kun stærk nok i sommerhalvåret.

I perioden april - september når solens UV-stråler jordoverfladen i Danmark, og så kan mennesker producere D-vitamin i huden. I de andre måneder når solens stråler simpelthen jorden for meget på skrå, og UV-strålerne bliver opfanget i atmosfæren.

D-vitamin i mad.Her finder du D-vitamin:

  • Fede fisk.
  • Kød og indmad.
  • Mælkeprodukter.
  • Æg.

D-vitamin er fedtopløseligt og derfor findes D-vitamin i fødevarer med fedt fx fede fisk.

Solcreme og D-vitamin.

Solcreme forsinker processen i huden, men forhindrer ikke D-vitaminet i at blive dannet. Det tager bare lidt længere tid. Og da det kun er de 10 - 15 minutter, der skal til, før huden har produceret sin maksimale D-vitamin-mængde, så har det vist sig ikke at have nogen praktisk betydning, at man bruger solcreme.  

 

D-vitamin dannes ikke i huden, når man er indendørs eller i skygge. Og som sagt heller ikke i vinterhalvåret. Spædbørn, som bør opholde sig i skyggen, får ikke sol nok, og børn som altid er tildækkede af tøj, kommer også i mangel af D-vitamin. Derfor anbefaler myndighederne,  at disse grupper tager D-vitamintilskud.

Tilskud af D-vitamin.

Gravide kvinder og børn 0 - 2 år samt mørklødede børn anbefales et dagligt vitamintilskud. De grupper har behov for mere D-vitamin end de får via solen og maden. Læse mere her om Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

 

Kilder:

Baggrund for vitamin- og jernanbefalingerne. Sundhedsstyrelsen 2007.

www.skrunedforsolen.dk

 
Læs mere om
 

Materialet på sundhedsplejersken.dk er udelukkende tænkt til inspiration og information. Sundhedsplejersken.dk ønsker at støtte kontakten mellem de offentlige tilbud for børn og deres forældre, men kan aldrig erstatte personlig kontakt, rådgivning eller medicinsk behandling. Sundhedsplejersken.dk kan ikke tage ansvar for skader som følge af brugen af de materialer, der står på denne side.

Copyright © sundhedsplejersken.dk ApS 2008 - 2017. Alle rettigheder forbeholdes.
info@sundhedsplejersken.dk