Besøg våres webshop
Tema om Børn
Tema om Børn
Kategori  
Print denne sideSend denne side til en ven Bookmark and Share

Sov mit barn - Om middagssøvnen

Når døgnrytmen er stabil, og dit barn er omkring 1 år, kan man snakke om middagssøvn. Først er det 2-3 lure om dagen, senere bliver det til 1 lur. Og på et tidspunkt er middagsluren ikke længere nødvendig - der er dit barn 3-5 år. Få vores tips til middagsluren.

Søvn, vaner og middagssøvn

Regelmæssighed og rutiner, som passer til jer, er en af forudsætningerne for, at dit barn trives, er glad, har koncentrationsevne og udvikler sig. Når dit barn er omkring 1 år og frem til det er 3 år, sover det måske 1-2 lure i løbet af dagen. En formiddagslur og en eftermiddagslur. Når dit barn er 1-2 år, har det sikkert på et tidspunkt kun brug for at sove 1 gang. Et sted mellem 3 og 5 år er det parat til at slippe middagsluren helt. 

Middagssøvnen - slip lyset ind

Det er en god idé, at dit barn sover i dagslys. Det betyder, at du skal lade være med at trække gardinerne for, hvis det sover indendørs. Og hvis det sover ude i barnevogn, så er det bedst, at du lader være med at dække barnevognen til med ble, tæppe eller andre ting, der lukker lyset ude. 

Parat til middagssøvn

Middagssøvnen bliver bedst, hvis dit barn er mæt og har fået en ren ble eller været på wc, lige inden det skal sove. Du kan synge en sovesang eller fortælle historie med en blid stemme, det er med til at vise barnet, at nu skal det sove i et stykke tid.

Vigtige pointer

  • System i dagenes forløb, som gentager sig hver dag, får også søvnen ind i en rytme
  • Middagssøvn foregår bedst i dagslys og ikke for nedrullede gardiner eller i en afblændet barnevogn
  • Det ødelægger barnets døgnrytme, hvis det vækkes fx af middagssøvnen, og du får kun et pirreligt og "ked-af-det-barn" ud af det
  • Du kan forsøge at trække barnets sovetid i en bestemt retning ved gradvise forandringer

Middagssøvnen varer, til barnet vågner af sig selv

De fleste børn sover 1-3 timer, når de tager den længste middagslur. Når det vågner, skal det være udhvilet, måske lidt stille efter søvnen, men glad. Det kan være, at dit barn vågner op efter 15-20 minutter. Hvis det sker, har det sædvanligvis ikke sovet nok. Så det er godt at forsøge, om du kan få det til at sove igen. Du kan først prøve at gøre ingenting i håbet om, at det falder i søvn igen af sig selv. Hvis det ikke sker, kan du eventuelt køre med barnevognen eller vugge barnet blidt, mens det ligger i vognen. 

Middagssøvn og nattesøvn

Når dit barn holder op med at sove om dagen, bliver nattesøvnen ofte lidt længere  Hvis du tænker, at det vil være en smart idé, at dit barn holder op medmiddagssøvn for at  sove bedre om natten, så tager du fejl. Har dit barn behov for at sove middagssøvn om dagen, så skal det have lov at sove. Du kan i stedet for at vække barnet gøre nattesøvnen længere.

Sådan kan du forsøge at få nattesøvnen længere

Når du lægger dit barn tidligere i seng, og I alligevel bliver ved med at stå op på samme tid, så vil det måske efter et stykke tid kunne undvære middagssøvnen uden problemer. Du kan rykke søvnen med cirka et kvarter om ugen. Hvis du fx lægger dit barn 5 minutter tidligere i seng mandag, onsdag og fredag - så kommer det i seng et kvarter tidligere, når den første uge er gået. Efter 2 uger er det 1/2 time tidligere. Og når der er gået en måned, kommer dit barn 1 time tidligere i seng. Hvis I stadig står op på samme tid, har dit barn efter 2 måneder med samme model fået 2 timers nattesøvn ekstra. Så kan det være, at det uden problemer kan undvære sin middagssøvn, samtidig med at nattesøvnen måske bliver yderligere en smule længere.

 

KIlder:

Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge. Sundhedsstyrelsen 2011.

Birgitte Bang, overlæge - Børneneurocentret - Børneafdelingen, Glostrup Hospital

Materialet på sundhedsplejersken.dk er udelukkende tænkt til inspiration og information. Sundhedsplejersken.dk ønsker at støtte kontakten mellem de offentlige tilbud for børn og deres forældre, men kan aldrig erstatte personlig kontakt, rådgivning eller medicinsk behandling. Sundhedsplejersken.dk kan ikke tage ansvar for skader som følge af brugen af de materialer, der står på denne side.

Copyright © sundhedsplejersken.dk ApS 2008 - 2017. Alle rettigheder forbeholdes.
info@sundhedsplejersken.dk